Back to all Internships

Thumb 42fc487089606258f0a23fedb61cbb2cf53aa9d2

Internship

Gent

Wie Is De Baas ?! - Het Merk van de Consument

stagiair communicatie

Company description

Het idee is ontstaan iets meer dan een jaar geleden in Frankrijk en is uitgegroeid tot een ongezien succes (zie www.lamarqueduconsommateur.com).

Het concept is ronduit uniek. Wie is de baas?! Het merk van de consumentlanceerde zijn eerste product: een brik halfvolle melkvan 1L dat volledig werd ontwikkeld in België. Het brik halfvolle melk kwam er nadat 5.300 Belgische consumenten(proportioneel gezien is dat 3x meer dan in Frankrijk) zich duidelijk hadden uitgesproken voor bepaalde voorkeuren in een online vragenlijst om te komen tot een melk die zowel lekker, gezondals verantwoord is. 

De consumenten hebben met een grote meerderheid gestemd voor: 

- een stabiele vergoeding voor de producenten, waardoor zij correct betaald worden (75%). Door deze stabiele vergoeding (die zij zelf vastgelegd hebben) kunnen ze (eindelijk) van hun werk leven en producten van een betere kwaliteit aanbieden. Voor de melk Wie is de baas ?!krijgen deze melkveehouders 38ct per liter rauwe melk. Dat is 30% méér dan de huidige marktprijs.

- een melk die opgehaald en verpakt wordt in België (86%), 

- van koeien die gemiddeld 6 maanden per jaar op de weidegrazen (78%), 
waarvan de voeding verrijkt wordt met alfalfa, klaver of lijnzaad ter bevordering vanOmega 3in demelk (59%), 
- waarvan de voeding lokaal (73%) geteeld wordt en zonder genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s <0,9%)(69%). 

De consumenten hebben zo, door telkens de beste en meest verantwoorde opties te kiezen, de eindprijsvastgelegd op 1,05€. 

 

Hoe werkt dit collectief initiatief?

Door participatie: De antwoorden van de consumenten op 7 vragen op de website van het merk (FR en NL) bepaalden het lastenboekvan een lekkere, gezonde en verantwoorde melk. 

Door lokale productie: De melk wordt opgehaald bij de melkveehouders van de Coöperatieve CoFerme, partners van het initiatief uit Chimay, die perfect voldoen aan het lastenboek.  
Vervolgens wordt de melk verwerkt en verpaktdoor de firma Inex, partner uit Bavegem.

Door transparantie en traceerbaarheid: De consumenten kunnen controleren dat dit lastenboek nageleefd wordt. Zo worden de facturen gepubliceerd die door de coöperatieve CoFerme aan haar producenten zijn betaald. Het lastenboek wordt van a tot z gecontroleerd door een onafhankelijk en erkend organisme. Deze resultaten worden gepubliceerd en kunnen ook door de consumenten worden geverifieerd. 

Door massale verdeling: Wat de distributiebetreft, is de Carrefourde eerste verdeler die sinds 15 februari 2018 het eerste product dat consumenten gestemd hebben in haar 800 winkels verkoopt. We hopen dat de andere verdelers snel zullen volgen.

 

Job description

Je bedenkt nieuwe content (beeldmateriaal, interviews, video’s, tekst enz.) voor de verschillende social media kanalen, o.a. Twitter, Facebook, Instagram,  YouTube,…
Je werkt mee aan het schrijven en de versturing van de nieuwsbrief en het updaten van de website
Je helpt mee met het maken van campagneplannen
Je houdt de social agenda bij
Je doet verslag bij events rond Wie Is De Baas ?!, interviews, en rapportages.

Searched Profile

Je kan je volledig vinden in de waarden van WIDB?! en bent bereid om een ambassadeur te worden van het merk van de consument
Je doet (of deed) een relevante opleiding (journalistiek, media- of communicatie)
Je weet hoe Social media ‘werkt’
Goed in het schrijven van teksten (NL), en een degelijke kennis van het Frans is noodzakelijk
Creatief in het bedenken van content
Je hebt kennis van Content Management Systemen en PhotoShop/Indesign/ Final Cut pro
Je bent een zelfstandige werker met een pro-actieve houding
Je bent bekend met de nieuwste social mediakanalen en weet hoe je een boodschap daarop moet overbrengen.

We offer

Een boeiende ervaring in een heuse startup. Geen klassiek bedrijf, maar een beetje rock 'n roll, anders dan de anderen. Een eerste werkervaring. De kans om je talenten in communicatie volledig te ontplooien.

2 dagen per week in Brussel en 2 dagen in Gent (Sint-Martens-Latem).

Apply for this job
Only for undergraduate students

Articles you may want to read