Back to all Internships

Thumb

Internship

Antwerpen

PEP! vzw

Stagiaire online communicatie (onbetaald)

Company description

Onderwijs draagt bij aan de intellectuele ontwikkeling van jongeren, brengt maatschappelijke en culturele waarden over en stoomt jongeren klaar om in de samenleving en op de arbeidsmarkt hun draai te vinden. De resultaten van de onderwijsbarometer van Unia (2018) zijn echter verontrustend. Zo blijkt de kwaliteit van het Vlaams onderwijs internationaal aan de top te staan, maar staat het onderaan de lijst van onderwijsgelijkheid in de OESO-landen. De kansen binnen het onderwijs zijn totaal ongelijk verdeeld. Leerlingen uit kansengroepen blijven vaker zitten, zijn minder aanwezig in hooggewaardeerde onderwijsvormen, stromen vaker uit zonder diploma en vatten minder vaak een studie in het hoger onderwijs aan. 

Op basis van deze feiten ontwikkelde PEP! de Positive Education Psychology methodologie om jongeren aan te moedigen om hun diploma te behalen en eventueel de stap naar het hoger onderwijs te zetten. 

PEP! - Positive Education Psychology is een non-profit die sinds april 2017 actief is in Antwerpen en intussen ook in Limburg volop veranderingen teweegbrengt. PEP! streeft ernaar om kansarme jongeren op de juiste plaats in het onderwijs te krijgen. De juiste plaats houdt in dat een jongere onderwijskeuzes maakt op basis van de eigen interesses en talenten. Het PEP!-team startte als een team vrijwilligers die de onderwijsongelijkheid in Vlaanderen wil verkleinen. De individueel ervaren onrechtvaardigheden en gepubliceerde onderzoeken rond deze problematiek werkten als drijfveer om de projecten grondig uit te werken en om gelijke onderwijskansen voor alle jongeren te creëren. Inmiddels breidde het kernteam uit tot drie werknemers en negen vrijwilligers. 

De strategie van PEP om jongeren op de juiste plek in het onderwijs te krijgen steunt op een aantal elementen: 

  • jongeren inzicht bijbrengen over de onderwijsstructuur 
  • jongeren vaardigheden aanleren om een gepaste kwalificatie te behalen 
  • jongeren in contact te brengen met rolmodellen die hoge verwachtingen opleggen 
  • jongeren in contact brengen met innovatie

Daarnaast is het de bedoeling om de in- en doorstroom van kansengroepen zowel in het middelbaar als binnen het hoger onderwijs te verbeteren. PEP! heeft momenteel 5 grote projecten lopen. 

  • Rolmodel coaching: 

Met het rolmodel coachingsproject richt PEP! zich op het begeleiden van jongeren tijdens de studies, het empoweren van kwetsbare jongeren en het introduceren van een nieuwe peergroup van rolmodellen. Herkenbare rolmodellen weten de jongeren te inspireren met hun eigen leer— en succeservaringen én motiveren hen om hun dromen te verwezenlijken. De sessies zijn individuele gesprekken tussen de coach en de coachee (jongere die gecoacht wordt) waarbij ze verschillende stappen doorlopen. Er wordt in onderling overleg een aantal actiepunten geformuleerd om de schoolresultaten en het schools welbevinden te verbeteren. 

  • Masterclasses: 

PEP! organiseert de masterclasses voor jongeren vanaf 16 jaar die willen proeven van de skills van de toekomst. In het eerste deel worden ze ondergedompeld in een reeks vormingen over uiteenlopende onderwerpen: een website bouwen, 3D printen & laser cutten, een projectplan opstellen, programmeren, leren presenteren, … In het tweede deel gaan ze zelf aan de slag om met deze nieuwe vaardigheden een uitdaging op te lossen. De masterclasses vinden 1 keer per week plaats gedurende 5 maanden. 

  • Sensibiliseringscampagnes:

Op verschillende cruciale momenten doorheen het schooljaar informeert PEP! jongeren en hun ouders over de complexe mechanismes van het onderwijs. Zo verkrijgen ze op een laagdrempelige manier de nodige informatie om belangrijke keuzes te maken. Daarnaast geeft PEP! seminaries, werkcolleges en lezingen rond diversiteit in het onderwijs op secundaire scholen, hogescholen en op universiteiten. PEP! neemt ook deel aan werkgroepen om het onderwijs te hervormen met de ambitie om iedereen gelijke kansen te geven. 

  • Bijlesclubs: 

PEP! organiseert sinds januari 2018 bijlesclubs volgens de peer-to-peer-learning methode. Jongeren uit de derde graad ASO die sterk zijn in wiskunde (=Math Leaders) geven elke woensdagnamiddag twee uur bijles aan een groepje (4 à 5 leerlingen) jongeren (=Math Fellows). Momenteel hebben we een Math Club van elf groepjes en een French Club van vijf groepjes. 

Job description

PEP! - Positive Education Psychology is een non-profitorganisatie die sinds april 2017 actief is en tot doel heeft om kansarme jongeren op de juiste plaats in het onderwijs te krijgen. De juiste plaats houdt in dat een jongere onderwijskeuzes maakt op basis van de eigen interesses en talenten. PEP! hecht veel belang aan ontwikkeling en innovatie en biedt leerkansen aan jongeren en volwassen om zich te ontplooien en het beste uit zichzelf te halen. Omwille van dit basisbeginsel werken wij graag samen met gemotiveerde en zelfstandige stagiairs wat resulteert in een win-win situatie.

Onze focus ligt op langtermijnstages waarbij de student intensief wordt begeleid en ingezet wordt voor het uitvoeren van een gevarieerd en een uitdagend takenpakket afhankelijk van diens profiel, opleiding, opgedane ervaringen. De studenten worden op basis hiervan geselecteerd en krijgen de kans om kennis te maken met het echt werkveld binnen het brede kader van onderwijs. PEP! draagt op deze manier bij bij het leerproces van studenten door hen de kans te bieden om een relevante (eerste) werkervaring op te doen. Doordat de stagiair samenwerkt met verschillende organisaties zoals scholen en partners, verbreedt hij/zij zijn/haar netwerk.

We heten alle studenten welkom die zich kunnen vinden in onze visie en maatschappelijk impact willen realiseren. De geleverde prestaties van de stagiair worden in de spotlights gezet en dat betekent dat men hier de nodige voldoening uit haalt. Een stagiair brengt nieuwe denkbeelden in en kan voor inspiratie en nieuwe oefenkansen zorgen.

Sollicitatieprocedure:

  1. Student stuurt een e-mail met een motivatiebrief en cv in bijlage.
  2. PEP!-medewerker bekijkt de verschillende profielen, neemt contact op met de studenten en plant een gesprek in
  3. Er wordt een selectie gemaakt
  4. Studenten worden per mail op de hoogte gebracht

Searched Profile

Gewenst profiel:

Student Cross Media Management of iemand die interesse heeft om sociale media kanalen te beheren, content te creëren, video's te maken, projecten te promoten, ... van een social-profit organisatie.

Voorkennis vereist: 

Kennis Adobe Premier Pro, Canva, Powtoon of andere software is een pluspunt.

We offer

* Flexibele stage-uren (telewerken is mogelijk)

* Leerrijke ervaring door het uitvoeren van diverse taken

* Je komt bij een enthousiaste team terecht

* Je werk wordt in the picture gezet

* Intensieve begeleiding

Apply for this job
Only for undergraduate students

Articles you may want to read