Als jonge starter werken in de openbare sector: waarom en hoe? | Student Life | Student.be

Als jonge starter werken in de openbare sector: waarom en hoe?

De privésector is het meest populair bij net afgestudeerden, daar tegenover staat de openbare sector. Vaak vergeten, maar zeker niet minder interessant! Ongeacht je opleiding zoekt de openbare sector het hele jaar door naar tal van diverse profielen. In wat volgt wordt meer uitleg gegeven over de voordelen van een job in de openbare sector en over de structuur ervan.

Een job in de openbare sector biedt veel voordelen!

Communicatie, sociaal, cultuur, boekhoudkundig, fiscaal, administratief, IT, architectuur, ... noem maar op: de openbare sector zoekt tal van diverse profielen voor een grote diversiteit aan vacatures. Dat is een van de belangrijkste pluspunten van de openbare sector. Wat je opleiding of ervaring ook is, de openbare sector heeft sowieso een job voor je in petto!

Interne mobiliteit is een tweede belangrijk voordeel bij de openbare sector. Interne promoties zijn niet ongewoon en kunnen je in staat stellen om jezelf te ontwikkelen binnen verschillende jobs. Dit biedt veel mogelijkheden voor de toekomst.

Het is ook belangrijk om te weten dat de openbare sector je werkzekerheid biedt op lange termijn.

Hoe zit de openbare sector in elkaar?

De openbare sector omvat federale, communautaire, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke administraties, alsook het OCMW en bepaalde korpsen (het leger, het Belgisch Rekenhof, de Rechterlijke orde...). In elk van deze entiteiten zijn er drie verschillende werknemersstatussen (met elk hun eigen bijzonderheden): statutaire werknemers, contractuele werknemers en werknemers met een mandaatfunctie.

Een persoon met een statutaire titel is vastbenoemd. Contractuele medewerkers hebben een contract voor bepaalde of onbepaalde duur. Zij hebben contracten die vergelijkbaar zijn met die van de privésector. Hun salaris is min of meer gelijk aan dat van statutaire medewerkers, maar hun carrièremogelijkheden zijn beperkter. Ten slotte is het statuut van werknemers met een mandaatfunctie specifiek voor de federale overheid. Het omvat alleen werknemers die een langdurige hogere opleiding hebben gevolgd of gelijkwaardige ervaring hebben. Meestal zijn het managementfuncties voor een beperkte tijd door een mandaat, vandaar de naam.

Tot welke functies heb ik toegang?

Voordat je solliciteert voor een job in de openbare sector, is het noodzakelijk om enige achtergrondinformatie te hebben. Allereerst moet je je registreren op de Selor-website. Je zult direct via het Selor-platform moeten solliciteren en zij houden je regelmatig op de hoogte van de nieuwste vacatures. Neem je tijd om telkens te lezen wat de vereisten zijn bij de vacatures op vlak van opleiding, studieniveau en ervaring.

Je zal merken dat de openbare sector verdeeld is in vier niveaus: van A tot en met D. Deze indeling koppelt een functie aan een opleidingsniveau. Hieronder een overzicht om te weten onder welke categorie je valt:

  • Niveau A (master): coördinatie, ontwerp en studiewerk.
  • Niveau B (bachelorsdiploma of hoger beroepsonderwijs): specialisatietaken
  • Niveau C (hoger secundair onderwijs): logistieke taken, administratieve ondersteuning en controleactiviteiten
  • Niveau D (lager secundair onderwijs of zonder diploma): logistieke ondersteuning en uitvoerende taken

Hoe kan ik solliciteren?

Via Selor, het rekruteringsbureau van de openbare sector. Selor houdt zich bezig met de rekrutering. Alle vacatures zijn terug te vinden op de verschillende websites van de openbare sector. Bijvoorbeeld de Regie der Gebouwen, het vastgoedbeheerder van de staat, werft momenteel jonge afgestudeerden aan. Ontdek hier hun vacatures.

In het algemeen geldt voor een medewerker met een statutaire of mandaatfunctie een termijn van 15 dagen om te solliciteren. Wanneer je je aanvraag indient, ontvang je een bevestigingsformulier. Zodra het formulier ingevuld is en de gevraagde documenten in orde zijn, kan Selor je inschrijving in het selectieproces bevestigen. Je kan vervolgens uitgenodigd worden om tests af te leggen. Over het algemeen zal Selor een eerste geautomatiseerde test inplannen, gevolgd door een interview. Voor contractuele functies kunt u naar de rubriek "My Selor" gaan om je cv spontaan te posten. De afdelingen die kandidaten zoeken, zullen rechtstreeks uit de cv-databank putten en op zoek gaan naar een profiel die overeenkomt met hun vereisten.

Van zodra je test gevalideerd is, zijn er twee mogelijkheden. Als het een mandaatfunctie is, zal het wervingsbureau sollicitatiegesprekken plannen voor de meest succesvolle kandidaten en uiteindelijk een keuze maken. Als het om een statutaire functie gaat, word je voor twee jaar in een rekruteringspool ingeschreven. Kortom, wanneer er een vacature vrijkomt, kan Selor direct contact met je opnemen en je eventueel uitnodigen voor een verder gesprek.

Voor meer informatie en om toegang te krijgen tot alle vacatures in de openbare sector, bezoek de website van Selor!

Gerelateerde vacatures

  • =job.status_text

    Werfcontroleur te Antwerpen

    Regie der Gebouwen Startersjob
    2000 Antwerpen
    Meerdere regio's
    Studieniveau: Bachelor Statuut: Voltijds
  • =job.status_text

    ICT Expert

    Regie der Gebouwen Startersjob
    1060 Brussel
    Meerdere regio's
    Studieniveau: Bachelor Statuut: Voltijds
  • =job.status_text

    Projectleider HVAC

    Regie der Gebouwen Startersjob
    1060 Brussel
    Meerdere regio's
    Studieniveau: Master Statuut: Voltijds
Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid