Anneleen Arnold, Programme Manager bij ING, vertelt over de workshop over het bepalen van haar eigen purpose in het leven | Student Life | Student.be

Anneleen Arnold, Programme Manager bij ING, vertelt over de workshop over het bepalen van haar eigen purpose in het leven

Anneleen Arnold praat over haar purpose

Anneleen Arnold is Programme Manager bij het Centre of Expertise Talent & Learning. Ze kwam in november 2018 bij ING. Eerder dit jaar werd ze uitgenodigd voor een workshop over het bepalen van haar eigen purpose in het leven. Het was voor haar een ware eyeopener.

Want wat is een persoonlijke purpose eigenlijk? Wees gerust, iedereen heeft er een. Het is dat ene unieke ding waarom jij bekend staat. Het is geen purpose dat met je functie verbonden is. Het is ook niet wollig of abstract. Je purpose is altijd al bij je geweest en zal nog vele jaren bij je blijven. De meeste mensen nemen echter nooit de tijd om te formuleren wat hun purpose in het leven precies is. Ik wil graag met je delen waarom ik denk dat je dat juist wél moet doen.

Robots hebben geen purpose, mensen wel.

Het is tegenwoordig een populaire vraag: gaan robots onze banen overnemen? Meerdere experts in de wereld van wetenschap en technologie, waaronder Bill Gates en Elon Musk, waarschuwen dat kunstmatige intelligentie menselijke intelligentie aan het inhalen is. In de nabije toekomst zouden robots het zelfs van ons over kunnen nemen. Maar hoe slim Ai-robots ook worden, wij mensen zullen altijd één competitief voordeel hebben. Dankzij miljoenen jaren evolutie hebben we heel specifieke eigenschappen, zoals ons vermogen om met anderen in contact te komen, empathie te ervaren of iets geks te doen, gewoon omdat we daar zin in hebben. We kunnen ook ons eigen purpose bepalen en bedenken hoe we ons leven betekenis geven. Als je je eigen purpose kent, werkt dat als een intern kompas. En dat is uniek voor mensen.

Een purpose zorgt voor helderheid en focus.

Tijd is een schaars goed. Het is heel makkelijk je te laten meeslepen door dingen die er eigenlijk niet toe doen. Dit kan iets kleins zijn, bijvoorbeeld de hele avond op social media te hangen in plaats van een vriend op te bellen, of spijt hebben van grotere beslissingen en gebeurtenissen. Als je je purpose kent herinnert dat je voortdurend aan het grotere plaatje en kun je belangrijke dingen en onbelangrijke dingen makkelijker uit elkaar houden. Het betekent helaas niet dat al je problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen of dat je vanaf dat moment altijd de juiste beslissing neemt. Maar het maakt wel dat je een authentieker leven kunt leiden, omdat je een helder doel voor ogen hebt en je kunt concentreren op wat het belangrijkst voor je is.

Ken je purpose en vergroot je craftsmanship.

Bij ING zijn we ervan overtuigd dat een purpose hebben het begin van craftsmanship is. Craftsmanship gaat over hoe je de allerbeste versie van jezelf wordt. Een ware craftsman is altijd op zoek naar manieren om te leren en zichzelf te verbeteren om relevant te blijven en voorbereid te zijn op de toekomst. Om dit te bereiken, moet je weten wat je purpose in het leven is en begrijpen welke craft je daarvoor nodig hebt. Je craft helpt je je purpose te realiseren en maakt het tastbaar voor de buitenwereld. Als je je werk met je persoonlijke purpose op één lijn weet te brengen, is het makkelijker gebruik te maken van je sterke kanten en voldoening te vinden in wat je doet. Zo ontstaat een win-win situatie: je wordt steeds waardevoller voor je organisatie en steeds beter inzetbaar.

De aanvoerder van het Dreamteam.

Dus wat is mijn purpose? Mijn purpose is de aanvoerder van het Dreamteam te zijn. Als kind speelde ik veel basketbal. Dat was in de hoogtijdagen van Michael Jordans Dream Team, waar ik met mijn 9 jaar met grote bewondering naar keek. Het laat zien dat ik passie voel voor werken in een team, graag net een stapje verder ga, vol ambitie zit, iets wil betekenen en dat ik samen plezier maken heel belangrijk vind. Ik krijg niet alleen energie van werken in een team, maar ook als ik dat team kan leiden, inspireren en motiveren om samen onze purposes te bereiken.

Het is niet zo dat ik op een dag wakker werd en wist dat dit mijn unieke kwaliteit is. Het was een ontdekkingsreis, langs dieptepunten (we hebben ze allemaal...) naar de prestaties en ervaringen waar ik het meest trots op ben. Het ontdekken van mijn purpose heeft me geholpen te begrijpen wat belangrijk voor me is en waarom ik het professionele en persoonlijke pad gekozen heb dat ik bewandel.

Dus zijn purposes en zingeving gewoon een hype, of gaat het echt ergens over? Als ik kijk naar de uitdagingen die voor ons liggen en het tempo waarin dingen veranderen, dan ben ik ervan overtuigd dat purposes nodig zullen zijn. Niet alleen voor de C-suite, niet alleen voor millennials, maar voor ons allemaal. Ik zou je willen aanmoedigen na te denken over jouw purpose.

 

Gerelateerde vacatures

  • =job.status_text

    Customer Loyalty Member

    ING Startersjob
    1000 Brussels
    Meerdere regio's
    Studieniveau: Alle diploma's Statuut: Voltijds
Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid