Enkele oefeningen om je geheugen te versterken

hulp voor de examens

 

Student be zocht een snelle oplossing om je geheugen op te krikken:

Gingko biloba, meer algemeen bekend als de "boom van het geheugen". Deze Japanse boom zou inderdaad veel heilzame eigenschappen bezitten, waaronder de verbetering van cognitieve en intellectuele capaciteiten. Daarom raden wij Cogniton Focus-capsules aan; ze bevatten 60 mg Gingko biloba en andere elementen, zoals vitamine D, selenium en fosfatidylserine, die de concentratie en het geheugen verbeteren.

Waarom zijn deze voedingssupplementen zo effectief?

De absorptie en activiteit van Ginkgo Biloba in deze capsules worden optimaal gemaakt dankzij een revolutionaire techniek gebaseerd op het gebruik van Fytosomen. Deze zijn vergelijkbaar met zeepbellen die stukjes Ginkgo Biloba oppikken en deze gemakkelijk door onze bloed-hersenbarrière (barrière tussen het bloed en het centrale zenuwstelsel) leiden. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam de stoffen beter absorbeert.

Bewegen, bewegen en nog eens bewegen: Als je een pauze neemt, verspil je tijd dan niet op sociale media of achter een videoconsole. Profiteer ervan om wat frisse lucht op te snuiven door een wandeling te maken of door een partijtje tennis te spelen met je vrienden. Zuurstof is de brandstof van de hersenen, een beetje buitenlucht zal je toelaten om informatie beter te bewaren en je zal veel langer geconcentreerd blijven.

Je geheugen werkt als een spier: hoe meer je het traint, hoe beter het zal presteren. De keuze is dus aan jou! Enkele oefeningen om zijn geheugen te versterken :

Oefening 1: Beschrijf een levendige scène

Het vertellen van verhalen of avonturen aan je vrienden is een goede oefening om je geheugen te trainen. Het doel is om een mentale video te maken van de feitelijke scène of het scenario waarover je wilt vertellen. Visualiseer het alsof je de scène werkelijk herbeleeft! Probeer beelden, bewegingen en geluiden te onthouden zodat je duidelijker kan zijn in je uitleg aan de andere persoon. Een andere truc is om te praten in de tegenwoordige tijd in plaats van de verleden tijd wanneer je bijvoorbeeld een scène uit je favoriete serie beschrijft.

Oefening 2: Een geschreven pagina onthouden

Deze methode is bekend als de oculaire methode! Het stelt je in staat om de belangrijkste informatie die je van een geschreven pagina wilt onthouden, mentaal te visualiseren. Om dit te doen, moet je eerst een mentale foto maken van wat je wilt onthouden en vervolgens dit mentale beeld herstellen door je blik linksboven te richten. Herhaal de oefening zo vaak als nodig om het virtuele beeld op een duidelijke en nauwkeurige manier te kunnen herstellen. Na meerdere keren heen en weer te zijn gegaan tussen het echte beeld en het virtuele beeld, kan je een beeld samenstellen dat perfect aansluit bij de werkelijkheid. Uiteindelijk hoef je enkel naar linksboven te kijken om het beeld terug te vinden.

Oefening 3: Onthoud je planning

Deze oefening bestaat uit het visualiseren van een lijst met ongelijksoortige informatie, die je vervolgens mentaal per categorie moet organiseren. Voorbeelden: vrijetijdsbesteding, thuis, werk, uitstapjes, enz. Vervolgens is het ook nodig om vergelijkbare elementen binnen eenzelfde categorie te groeperen: plaats bijvoorbeeld het kopen van een treinticket en het boeken van een restaurant in één categorie of groepeer de uren van een bepaald vak met een groepswerk hiervoor, etc.

Het doel is om betekenis en logica te geven aan je categorisatie, want we onthouden zaken veel beter als we ze begrijpen!

Oefening 4: Een naam of code onthouden

Het enige wat je moet doen is associaties maken op basis van je passies en persoonlijke interesses. Om bijvoorbeeld een naam te onthouden is het nodig om een geschiedenisrond die naam op te bouwen en mnemotechnieken te gebruiken. Als iemand bijvoorbeeld Jan Van De Bakker heet, kan het geluid van zijn naam je doen denken aan een bakkerij.

Om nummers of codes te onthouden, is splitsen de meest gebruikte methode. Om de cijfers 69812365 gemakkelijker te onthouden, is het voldoende om 3 reeksen van 3 cijfers te maken: 698-123-65. Dus, in plaats van 8 cijfers, onthouden we maar 3 getallen. Dat is een stuk gemakkelijker!

Oefening 5: Denk aan een specifieke plaats of tijd

Om op lange termijn een plaats of moment te kunnen onthouden, is het noodzakelijk om de techniek van de vier blikken toe te passen. Deze methode vereist het observeren van de omgeving vanuit vier opeenvolgende invalshoeken:

  • Let eerst op de omvang, de vormen en locatie van zaken zoals stoelen, tafels, fauteuils, kledingkasten etc.
  • Observeer de kleuren, de tinten, de schaduwen, het licht: het lichte hout van de tafel, de verlichting van de lantaarnpaal.
  • Kijk ook rond en zorg ervoor dat je niks vergeten bent: de drie planken in de kast, de groene plant etc.
  • Zoek het storende detail dat het mogelijk maakt om het geheel in je geheugen op te hangen: de rode lamp op het bureau kan bijvoorbeeld handelen als een ankerpunt dat het geheugen zal reactiveren.

Deze oefeningen werken het best wanneer ze gecombineerd worden met een gezonde levensstijl ....

·       Lang slapen: tijdens de blok heb je minstens 7 tot 8 uur slaap nodig om het bestudeerde materiaal van de dag ervoor vast te zetten. Dus geen 14 uur durende studiedagen meer met koffie bij elke pauze! Ontspan, organiseer en respecteer je slaapritme, want zonder slaap is een black-out verzekerd!

·       Gezond eten: Er bestaat eten dat je geheugen kan "voeden", zoals vette vis, groene groenten, rode vruchten of noten (walnoten, hazelnoten, amandelen, enz.). Deze voedingsmiddelen zijn bronnen van omega 3, vitamine E en antioxidanten die essentieel zijn voor je concentratie en geheugen. Als je echter niet de tijd, geld of motivatie hebt om elke dag te koken, kan je altijd kiezen voor voedingssupplementen die precies hetzelfde effect hebben op je concentratie en geheugen.

Nu is het aan jou! 

hulp voor de examens

Thumb 7c1413414f3244a53b41f625834a2fa23ab4c889