[INTERVIEW] Laura from the Desert, groene influencer | Student Life | Student.be

[INTERVIEW] Laura from the Desert, groene influencer


Er bestaan verschillende soorten influencers. Laura from the Desert is er één die strijdt voor the good cause. De 27-jarige Gentse vertelt ons over de uitdagingen die ze aangaat met afval, gerecycleerde vezels en zoveel meer! Ontmoeting met een idealiste die mee is met haar tijd.

Dag Laura, van waar ben jij?

Ik kom oorspronkelijk uit Gent, maar woonde in de Verenigde Staten (South Carolina) tot mijn 12 jaar. Je hoort dat nog steeds een klein beetje in mijn manier van praten. Ik beschouw dat als een aandenken aan mijn tijd daar... (lacht) Nu woon ik in Gent met mijn vriend.

Hoe oud ben je?

27 jaar.

Vertel wat meer over jezelf?

Ik studeerde bedrijfsmanagement met afstudeerrichting marketing en communicatie in Gent. Ik heb een aanvullende master gedaan in digital marketing aan de KU Leuven in Brussel. Tegenwoordig werk ik voor Makesense, een communicatie agency dat gespecialiseerd is in duurzame en ethische projecten. Verder ben ik ook veel bezig met mijn Instagram account. 

Wanneer ben je begonnen met je Instagram account? Waarom wilde je dat doen?

Nadat ik terug was van mijn rondreis door Azië in maart 2018, realiseerde ik me hoeveel ik van de natuur hield. Ik heb veel mooie dingen gezien, maar ik was ook erg geschokt door de hoeveelheid afval. Ietsje later kwam ik een video tegen van een man die erin slaagde om al zijn afval het hele jaar door in slechts een pot te verzamelen. Dat inspireerde mij enorm. Ik wilde ook zo’n uitdaging aangaan en anderen overtuigen om hetzelfde te doen. Zo ben ik begonnen met mijn Instagram account.

Wat is je ultieme doel?

Ik wil mijn levensstijl met zo veel mogelijk mensen delen. Mijn doel is om anderen te inspireren aan de hand van mijn ervaringen en uitdagingen en hen uiteindelijk te overtuigen om hetzelfde te doen.

Denk je er soms over na om er je job van te maken?

Ik doe steeds meer betaalde samenwerkingen. Ik moest zelfs het statuut zelfstandige in bijberoep aanvragen. Ik zou echter nooit een reclameplatform willen worden, ik doe het alleen maar voor merken waar ik 100% achtersta.  

Ik zou ook niet alleen maar influencer willen zijn. Ik zou me ongelofelijk hard vervelen en sociaal contact missen. Ik vind het net zo leuk dat ik bij mijn huidige job zoveel mensen ontmoet met projecten die dezelfde idealen hebben als ik. Ik wil me wel specialiseren in storytelling: ondernemers helpen bij hun branding en hen helpen met het vertellen van hun verhaal. Video is vandaag de dag het referentiemedium voor storytelling, daarom wil ik me daar ook verder in verdiepen.  

Wat vind je het leukste aan influencer zijn?

De interactie! Dat motiveert me het meeste. Mensen ontmoeten en in dialoog gaan. Het is de tweerichtingscommunicatie die ik zo leuk vind aan social media. Dat maakt het interessant en relevant.

Wat betekent Instagram voor jou?

Instagram is mijn bron van inspiratie. Ik gebruik het om mensen te volgen die ik interessant vind en die me iets kunnen bijleren.

Het is ook mijn fotodagboek. Ik laat een schriftelijk en visueel spoor achter van wat ik doe. Het is een speelse manier om te communiceren. Ik heb er veel plezier aan ondanks dat ik soms ‘zware’ onderwerpen aansnijd.

Instagram heeft ook zijn donkere kanten, maar ik probeer me te concentreren op het positieve. Het is een handig platform waar ik veel van leer. Het is mijn eerste bron van informatie. Als ik op zoek ga naar iets, dan zoek ik via Instagram in plaats van te googelen. 

Hoe zou je je account beschrijven?

Ik heb altijd al een account gewild dat voor iedereen toegankelijk is. Mijn doel is om duurzaamheid en ecologie te presenteren als iets dat voor iedereen toegankelijk is én dat makkelijk te implementeren is. Ik denk dat dat hetgeen is wat mijn volgers aantrekt. Mijn inhoud is niet al te serieus én is makkelijk om te begrijpen!

Waarom Laura from the Desert?

Mijn naam is Laura Van De Woestyne, wat vertaald wordt als "from the desert" in het Engels. Meer zit daar niet achter... (lacht)

Je beschrijft jezelf als “een Zeemeermin op missie om de wereld te redden” (Mermaid on a mission to save the world). Kan je dat wat meer toelichten?

Ik ben gefascineerd door het onderwaterleven. Onderwater is een magische plek…

Wie zijn je abonnees?

Het zijn voornamelijk Belgische jonge vrouwen tussen de 18 en 25 jaar.

Ben je altijd al bezig geweest met duurzaamheid?

Voor mijn reis naar Azië was ik er totaal niet mee bezig. Ik apprecieerde de natuur al van kinds af aan, maar stelde er nooit vragen bij. Vroeger consumeerden we zonder al te veel na te denken. Wij aten heel klassiek en waren niet bezig met de oorsprong van hetgeen dat op ons bord lag.

Wie zijn je drie favoriete influencers?

Het zijn alle drie vrouwen! (lacht)

Ze is Canadees en stelt duurzaam leven centraal. Ze brengt haar content op een leuke en ongeremde manier. Haar account is erg inspirerend en heeft me al veel bijgeleerd.

Stevie woont in Brooklyn, New York. Ze omschrijft zichzelf als een ecologische en sociale activiste, maar ‘with fun’. Ze heeft een eigen cosmeticalijn: YAYFOREARTH – “We make products that are safe for the earth and safe for our faces and bodies” (“We maken producten die veilig zijn voor de aarde en voor ons gezicht en lichaam”)

Ze is ook een Belgische green influencer. Ik hou van wat ze post. De onderwerpen die ze bespreekt zijn soms ietsje complexer, maar ze weet het altijd toegankelijk te maken.

Waar zie je jezelf binnen tien jaar? Wat zal je dan doen? Zal je dan nog steeds je Instagram account hebben?

Ik zou graag een paar jaar in het buitenland willen wonen met mijn vriend, maar ik weet nog niet waar... Hetgeen wat ik nu doe beschouw ik niet als iets tijdelijks. Dan spreek ik niet over mijn Instagram account, maar over het helpen van bedrijven bij hun duurzame projecten. Ik wil ze een stem geven om hun verhalen te vertellen en hen helpen om hun doelen te realiseren. Ik wou dat ik dat met reizen kon combineren.

Wat weet je over de Europese Green Deal?

Ik ben op de hoogte van de belangrijkste acties van de Europese Unie, waaronder ook de Green Deal, maar ik ken die slechts op een oppervlakkige manier. Dat typeert mij, ik weet over alles wel iets te vertellen maar niet op een diepgaande manier. Ik zou graag meer tijd hebben om me er beter over te informeren.

In 2018 - 2019 heb ik 6 maanden gewerkt voor de Europese Commissie. Ik was er persvoorlichter voor de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in België. Vandaag de dag ben ik meer geïnteresseerd in de Europese klimaat- en duurzaamheidswetgeving. Chloé van The Greek Monki is mijn belangrijkste bron van informatie over dat onderwerp.


Nog niet meteen klaar om influencer te worden, maar je wilt je wel inzetten voor een duurzamere wereld? Naast de vele adviezen van Laura zijn er ook veel nationale, Europese en internationale initiatieven. Hier volgt een selectie:

  • Youth for Climate behoeft geen introductie meer. Dit initiatief werd opgericht door Anuna De Wever en Kyra Gantois. Ze willen een duidelijk, apolitiek signaal geven dat er snel concrete maatregelen moeten genomen worden en dat de regering een klimaatregering moet zijn. Laat je stem horen! https://youthforclimate.be/
  • Het Europees klimaatpact wil burgers en gemeenschappen betrekken bij acties die georganiseerd worden om ons klimaat en milieu te beschermen. Het klimaatpact is ontstaan in het kader van de Europese Green Deal en geeft iedereen de kans om nieuwe klimaatmaatregelen te ontwerpen, informatie te delen, lokale activiteiten te lanceren en oplossingen te presenteren. Op die manier worden burgers en organisaties van allerlei aard geïnformeerd, gemobiliseerd en betrokken.
    https://europa.eu/climate-pact/index_nl
  • RIGHT2WATER is een Europees burgerinitiatief dat de toegang tot drinkwater in de hele wereld verdedigt als een fundamenteel mensenrecht. Het initiatief heeft onlangs geleid tot nieuwe wetgeving, waardoor de toegang tot drinkwater voor iedereen wordt vergemakkelijkt en het gebruik van plastic flessen wordt teruggedrongen. https://www.right2water.eu/
  • #EUBeachCleanUp is een Europese campagne om oceanen, zeeën en stranden op te ruimen die elk jaar in september plaatsvindt. Het is een initiatief in samenwerking met de Verenigde Naties. https://ec.europa.eu/info/events/eu-beach-cleanup-2020_nl
  • Earth Hour is een internationaal initiatief dat elk jaar op de laatste zaterdag van maart wordt georganiseerd. Het is een initiatief van het World Wide Fund for Nature (WWF) en de Australische krant The Sydney Morning Herald. Het is de bedoeling om die dag alle elektrische apparaten uit te schakelen en de lichten een uur lang uit te doen. Door deel te nemen zet je je in tegen de opwarming van de aarde, bevorder je het behoud van elektriciteit en verminder je de uitstoot van broeikasgassen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Earth_Hour
  • Het Europees burgerinitiatief, zoals bijvoorbeeld het RIGHT2WATER initiatief, biedt burgers de mogelijkheid om deel te nemen aan de opbouw van de Europese Unie van morgen. Ze doen dat door de Europese Commissie te vragen om nieuwe wetgeving voor te stellen. Zodra een initiatief het cijfer van één miljoen handtekeningen heeft bereikt, onderneemt de Commissie actie. https://europa.eu/citizens-initiative/how-it-works_nl

Wat zijn volgens jou onze dagelijkse gewoontes die we makkelijk kunnen veranderen om mee te bouwen aan een duurzamere wereld?

Het is belangrijk om jezelf te informeren. Door bewust te worden van wat er op het spel staat, kunnen we onszelf motiveren om onze gewoontes te veranderen. Documentaires kijken is een handige manier om jezelf te informeren. Ikzelf doe het ook en het laat steeds grote indrukken na. Drie documentaires die mijn gewoontes veranderd hebben:

Ten tweede kunnen we door bewuster te consumeren een grote impact hebben. Voordat we gaan kopen, is het belangrijk om na te denken over wát we kopen: waar komt ons voedsel, onze kleding en ons meubilair vandaan? Wie heeft het geproduceerd en onder welke voorwaarden?

Ik ben ook overtuigd van de impact van ons voedsel op het overleven van onze planeet. Mensen hebben de neiging om het belang van wat ze op hun bord hebben te onderschatten. Het is eigenlijk net zo (al dan niet meer?) fundamenteel als het sorteren van afval… Twee of drie keer per week vegetarisch eten maakt al een groot verschil.

De mode-industrie is ook een onderwerp dat mij nauw aan het hart ligt en dat ik via mijn account aan het licht breng. Ik haat fast fashion! De impact op het milieu is kolossaal. Nogmaals, mensen hebben de neiging om het te onderschatten. Ook hier moeten we ons als verantwoordelijke consumenten gedragen. We moeten nadenken over wat we dragen en de juiste vragen stellen voordat we iets kopen. Ik zeg niet dat we ons schuldig moeten voelen als we een kledingstuk dragen en niet weten waar het vandaan komt, maar het is de moeite waard om af en toe een mooi kledingstuk te kopen dat ecologisch en ethisch verantwoord is.

Kan je ons wat meer vertellen over de Ding Dong Challenge van de Europese Commissie waar je aan deelnam?

Dat was een initiatief van EU in my Region: een Europese campagne die bestond uit het sturen van ambassadeurs om ‘groene’ projecten te bezoeken en er achteraf verslag van uit te brengen. Mijn reisroute stond onder het teken van #nowaste. Het doel was om inspirerende Belgische projecten voor te stellen aan mijn volgers en hen tegelijkertijd bewust te maken van de acties van de Europese Unie op het gebied van ecologie en duurzaamheid, waaronder de Green Deal.

Als het gaat om duurzaamheid en burgerzin, denk je dan dat je radicaal moet zijn om een verschil te maken en impact te hebben?

Ik wil die vraag graag beantwoorden in de woorden van Anne-Marie Bonneau  (@zerowastechef) :

“We don’t need a handful of people doing zero waste perfectly. We need millions of people doing it imperfectly.”
(“We hebben geen behoefte aan een handjevol mensen die perfect aan zero waste doen. We hebben miljoenen mensen nodig die het onvolmaakt doen.”)

Mensen die mij die vraag stellen, stel ik gerust door te zeggen dat ze niet te hard mogen zijn voor zichzelf. Het is niet aan ons om de wereld te veranderen. Het is niet onze plicht.  

Het veranderen van gewoontes kost tijd. Het vereist ook volledige onafhankelijkheid. Toen ik student was had ik niet 100% controle over mijn leven, omdat ik financieel afhankelijk was van mijn ouders. Vandaag verdien ik mijn eigen brood en maak ik mijn eigen keuzes.

Ik zou niet in staat zijn om radicaal te zijn, zelfs als ik dat zou willen. Het zit niet in mijn aard. Ik doe mijn eigen ding. Als iedereen zou doen wat hij of zij kan om wat verantwoordelijker en duurzamer te leven, dan zou dat al een enorme stap voorwaarts zijn.

 

Gerelateerde vacatures

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid