Post and pray? Voordelen van Employer Branding! | Student Life | Student.be

Post and pray? Voordelen van Employer Branding!

Een nieuwe positie binnen je bedrijf vraagt om een efficiënte invulling. Je schrijft een krachtige vacaturetekst, je post de vacature op een aantal jobboards en je wandelt richting de koffieautomaat om jezelf te belonen. Bij terugkeer zie je… de kandidaten binnenstromen, maar zijn ze kwalitatief? Of je ziet juist niets gebeuren. Leegte.

Wij schoven aan bij een college Employer Branding van doctoraal onderzoekster Marieke Carpentier om erachter te komen hoe theorie en praktijk elkaar beïnvloeden.

Passief en actief recruitment

Passieve recruitment waarbij slechts op jobboards wordt geadverteerd in de hoop dat een kandidaat reageert, geeft vaak niet het gewenste effect. Ga je actief inzetten? Je kunt je middelen maar één keer inzetten, dus efficiency is gewenst! Op lange termijn focus je je liever op een positief imago dan op quick wins. Later we eerst het woordenboek openslaan om het buzzwoord employer branding te definiëren.

Employer branding is het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgeversimago, zowel bij huidige als potentiële medewerkers (Schollaert et al. 2017)

Employer branding staat gelijk aan de juiste activiteiten organiseren met de juiste communicatie op de juiste plekken. 

  • Juiste plekken: identificeer de kanalen waar jouw type kandidaat te vinden is. Specifieke jobboards, beroepspagina’s, vakbladen, nieuwsbrieven, kranten, magazines of social mediagroepen waar de kandidaten aanwezig zijn.  
  • Juiste communicatie: los van salaris, wat kan jouw bedrijf toekomstige kandidaten bieden dat jou uniek maakt? Wat maakt het zo tof om bij jullie te werken?
  • Juiste activiteiten: IT, Business or ingenieursstudenten hebben vanzelfsprekend andere karaktereigenschappen en profielen. Organiseer een sollicitatiedag waarbij de skills waar jij zo naar op zoek bent, kan testen. Bijvoorbeeld: teamwork vaardigheden, technische skills of begrip van communicatie.

Verbinding van activiteiten

De samenhang van alle activiteiten vormt bij elkaar een logische context richting werknemers. Het gaat erom dat je als bedrijf op kanalen aanwezig bent, nog voor dat de kandidaat aan je denkt.

Als bedrijf maak je duidelijk waar je voor staat, dat stem je af door interne en externe communicatie en je onderhoudt hierbij de relatie met huidige en toekomstige sollicitanten. Puntje van aandacht: heb je je data vanaf het begin bijgehouden? Zo kun je de gestelde doelen beter evalueren. Hoe weet je anders of de doorlooptijd van vacatures is verbeterd of dat het personeelsverloop is gedaald?

Inzetten op rekruteren als lange termijnstrategie betekent dat je inspanningen pas op een later moment worden terugverdiend, maar de waarde van grotere naamsbekendheid en het creëren van een aantrekkelijk werkgeversimago is zoveel meer waard dan quick wins! Wil je concreet aan de slag met het opzetten van een strategische employer branding campagne? Wij geven je graag advies!

Gerelateerde vacatures

  • 2018-09-01
    =job.status_text

    HR Consulent Payroll

    VAB Startersjob
    2070 Zwijndrecht
    Meerdere regio's
    Studieniveau: Alle diploma's Statuut: Voltijds
Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid