Tips en tricks om je beter te concentreren tijdens de blok

hulp voor de examens

De blok staat opnieuw voor de deur. Een stressvolle periode waar studenten veel willen studeren op korte tijd. Om de focus te houden moet er ook af en toe ontspanning zijn. Wij geven jullie alvast enkele tips om geconcentreerd te blijven tijdens de blok!

Tip n°1: Zorg voor een goede nachtrust

Het begint allemaal met een goede nachtrust. Als je voldoende slaapt, voel je je mentaal en fysiek fris. Zorg dat je minimum 7 tot 9 uur slaapt. Je hersenen moeten veel informatie verwerken, waardoor je slaap echt noodzakelijk is om te recupereren en de gestudeerde informatie in je geheugen te verankeren. Een nachtje doordoen is dus zeker geen aanrader. De dagen erna krijg je sowieso de rekening gepresenteerd en zal je je minder kunnen concentreren. Je zal je minder energiek voelen en meer kans hebben op black-outs. En dat is de nachtmerrie van elke student. Kruip dus wat eerder in je bed in plaats van te herhalen tot middernacht om zwarte gaten te vermijden op de dag van je examen!

Tip n°2: Consumeer niets dat je gezondheid kan schaden

Neem geen stoffen of koffie die je slaap kunnen verstoren, want dit kan ook je gezondheid aantasten. Een beter alternatief zou zijn om natuurlijke producten zoals Ginko Biloba te consumeren, wat je concentratie verhoogt. Tot nu toe bestond er nog geen wondermiddel voor het geheugen. Maar misschien brengt de Cogniton Focus daar verandering in. Deze revolutionaire tabletten zouden de concentratie verbeteren dankzij hun inhoud van Gingko biloba, een Japanse boom die beter bekend staat als de "boom van het geheugen".

Deze tabletten bevatten ook vitamine D, sélénium en fosfatidylserine, wat de concentratie en het geheugen stimuleert. Met de druk en stress tijdens de examens worden onze cognitieve en intellectuele capaciteiten soms op de proef gesteld. Maar met Cogniton Focus kunnen onze geheugencapaciteit en concentratie al na enkele dagen worden verbeterd.

Tip n°3: Maak een planning

Vooraleer je begint, lijst je best eerst op wat er allemaal moet gebeuren. Je maakt een planning met wat je wanneer wil en kan studeren zodat je een goed overzicht hebt. Op die manier begin je rustiger en minder stressvol aan de blok, waardoor je gerichter en geconcentreerder kan studeren. Wacht dus geen minuut langer en begin nu al met het inplannen van je Kerst-Blok!

Tip n°4: Pauzeer regelmatig

Ook overdag moet je je lichaam voldoende rust geven. Urenlang studeren is nefast voor je concentratie. Als je na drie uur nog steeds bezig bent, zal de leerstof amper blijven hangen. Neem elk uur of tenmiste elke twee uur een pauze van een kwartier. Tijdens de middag kan je natuurlijk een langere pauze nemen van bijvoorbeeld een uur. Zorg voor een deugddoende pauze, leg je smartphone en je laptop even aan de kant. Televisie kijken is ook niet aangeraden, want dan worden je hersenen opnieuw belast. Een fysieke activiteit buiten is de perfecte manier om je hoofd leeg te maken en een portie gezonde zuurstof op te snuiven! Een stukje wandelen, lopen of enkele yogaoefeningen… Mogelijkheden genoeg.

Ben je niet zo sportief? Dan kan je een taart bakken, het gras afmaaien, je kamer stofzuigen of neem gewoon een powernap. Idealiter duurt je dutje niet langer dan twintig minuten en valt die tussen 13 en 15 uur. Je hersenen verwerken de informatie en jij bent opnieuw opgeladen voor de volgende blokronde!

Tip n°5: Music on, world off

Muziek zorgt ervoor dat je zen wordt. Leg je even in de zetel, luister naar je favoriete nummer en genieten maar!

Tip n°6: Rustige omgeving

Het is belangrijk dat je niet afgeleid kan worden door prikkels van buitenaf. Schakel daarom je smartphone uit of leg die in een andere kamer. Zorg ervoor dat je bureau opgeruimd is zodat er enkel nog spullen liggen die je nodig hebt om te studeren. Blok ook steeds in een rustige omgeving waar geen lawaai is. Niet in je bed of in de zetel, want die plaatsen worden geassocieerd met slapen en tv-kijken. 

Tip n°7: Aangepaste voeding

Vermijd een te vette voeding. Vetten verteren traag en bezorgen je een loom gevoel. Ook suikers zijn een boosdoener. Te veel suiker zorgt voor een laag bloedsuikergehalte en dat is nefast voor het concentratievermogen. Drink dus niet te veel frisdrank, af en toe een snoepje of koekje kan maar wel met mate. Zoek je energie in groenten, fruit, melkproducten (yoghurt, een glas melk) en graanproducten (volkorenbrood, muesli, havermout). Koffie zorgt voor een hogere waakzaamheid, maar het stelt ook de slaap uit. Zorg er dus voor dat je er ’s avonds geen meer drinkt. En drink voldoende water, de aangeraden hoeveelheid is 1,5 liter per dag. 

Tip n°8: Beloon jezelf

En natuurlijk is het belangrijk om jezelf af en toe te belonen! Als je weet dat je aan het eind van een hoofdstuk een lekker snoepje mag eten, gaat alles een stuk vlotter.

Veel succes met de blok en de examens! YES YOU CAN!

hulp voor de examens

Pauline Farazijn

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid