Traineeship Young Professionnals bij Belfius: waarom Julie en Sophie hier elke dag met de glimlach binnen stappen | Student Life | Student.be

Traineeship Young Professionnals bij Belfius: waarom Julie en Sophie hier elke dag met de glimlach binnen stappen

Het traineeship voor young professionals bij Belfius bestaat intussen 5 jaar. Sinds 2015 worden continu zo’n dertigtal pas afgestudeerde masters ingezet voor strategische projecten in verschillende afdelingen. Een traject van een traineeship bestaat uit 4 periodes van 6 maanden, waarbij young professionals de kans krijgen Belfius goed te leren kennen en na 2 jaar aan de slag kunnen in een vaste functie.

Bij de lancering van het traineeship hadden we 2 grote doelstellingen: zuurstof geven aan het strategisch plan van de verschillende directies via rotatie in kritische projecten en jonge talenten aantrekken om in te spelen op de huidige en toekomstige digitale ontwikkelingen in de bank- en verzekeringssector.

En na 5 jaar mag het traineeship zonder overdrijven een groot succes genoemd worden. Hoewel de young professionals bij Belfius meestal hun eerste stapjes zetten op de arbeidsmarkt, blijven zij allerminst stil in een hoekje zitten. Integendeel, ze nemen initiatief, bekijken ideeën en structuren kritisch, werken transversaal, netwerken makkelijk en engageren zich heel spontaan. Hun bijdrage wordt trouwens unaniem als zeer positief ervaren door de managers van de afdelingen waar ze een stage lopen. Dat merk je ook aan het almaar stijgende aantal projecten dat afdelingen indienen om young professionals aan boord te krijgen. En last but not least: de jongeren zijn zelf ook tevreden want tot hiertoe zijn er weinig die het bedrijf verlieten. In veel gevallen zien we zelfs dat ze na hun 2 stagejaren meteen een leidinggevende functie opnemen en dat is toch knap.

We merken dat deze jonge mensen een nieuwe wind laten waaien binnen Belfius die niet zelden uitmondt in nieuwe initiatieven. En dat is enorm belangrijk in tijden als deze, waarin alles zo snel verandert en de uitdagingen elkaar in sneltempo opvolgen.

Enkele getuigenissen van onze YoPro’s zelf:

'Ik leerde al een pak mensen kennen, die me vaak met plezier inwijdden in hun afdeling.' Julie Verhaeghe

‘Na mijn studies had ik niet meteen een duidelijke jobrichting voor ogen, dus een breed traject als dit trok me fel aan’, zegt Julie Verhaeghe. ‘Vooraf had ik 3 grote verwachtingen bij het YoPro-traject: de bankwereld beter leren kennen en veel opsteken over de processen binnen een bank, een netwerk uitbouwen en ten slotte werken aan strategische projecten. Ik ben nog maar net aan mijn 2de project begonnen dus ik kan nog niet alles afvinken, maar het ziet er goed uit. Ik stak al heel veel op, zo weet ik nu hoe de marktenzaal werkt, toch een core business van de bank. Ik leerde ook een pak mensen kennen, die me vaak met veel plezier en passie hebben ingewijd in hun afdeling. Ook de community van de YoPro’s is fijn.’

En Julie is ook overtuigd dat Belfius baat heeft bij het YoPro-traject. ‘Digitalisering, nieuwe technologieën, onze wereld blijft maar in sneltempo veranderen. Jongeren groeien vandaag op in die nieuwe realiteit, krijgen het als het ware met de paplepel ingegeven en zijn dus de ideale ambassadeurs voor een bedrijf om de vinger aan de pols te houden en te zorgen dat Belfius ook in de toekomst hoog blijft scoren op klantentevredenheid.’

'Op korte tijd heel veel geleerd over verschillende domeinen.' Sophie harlet

‘Ik doorliep het hele YoPro-traject en moet zeggen dat elke etappe me veel heeft bijgebracht’, steekt Sophie harlet van wal. ‘Bij HR gingen we per afdeling na wat de impact is van Artificial Intelligence en Robotics. Ideaal om meteen een pak afdelingen te leren kennen. GDPR was fantastisch ondanks of net dankzij het feit dat het buiten mijn comfortzone lag. Bij de Corporate Office CEO kwam ik er dan weer achter dat ik graag projectmatig en transversaal wil werken. Binnen Corporate Banking ten slotte leerde ik heel veel over het pure bancaire. Conclusie: naast het feit dat ik enorm veel leerde, maakte het traject ook duidelijk welke richting ik jobgewijs uit wou. Ook de Strategic Reflections Week waar we aan mochten deelnemen, vond ik een absolute meerwaarde. Betrokkenheid is zo belangrijk, en trouwens niet alleen voor YoPro’s.

Toch ziet Sophie ook ruimte voor verbetering. ‘Ik denk dat de uitwisseling van kennis en ervaring tussen de YoPro’s beter kan. De groep is weliswaar groot, maar een betere uitwisseling van ervaringen kan je als YoPro helpen bij de keuze voor een volgende stage of zelfs bij een jobkeuze erna. Onderschat ook niet het belang van een traject als dit om jong afgestudeerden aan te trekken. Banken hebben nog altijd een stoffig imago terwijl ze eigenlijk heel innovatief zijn. Maar daar kom je natuurlijk pas achter als je hier werkt.’

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid