Wat houdt de functie ‘Technical Support Engineer’ in? | Student Life | Student.be

Wat houdt de functie ‘Technical Support Engineer’ in?

Technical Ingenieur

Heb je (binnenkort) een diploma als ingenieur op zak? Dan heb je tal van mogelijke jobs die je kan uitoefenen. De meest voor de hand liggende jobs als ingenieur weet je waarschijnlijk al, maar heb je al gehoord van de functie ‘Technical Support Engineer? Als je klantgericht kan denken én een grote affiniteit hebt met technologie, dan is dit misschien wel de ideale job voor jou. Ontdek hieronder alle geheimen van deze unieke functie.

Jobinhoud

De jobtitel verraadt al een beetje de jobinhoud: je zal technische ondersteuning bieden aan de klanten. Concreet ga je de technische vragen die binnenkomen van de klanten grondig analyseren om ze dan vervolgens op een zo efficiënt mogelijke manier te gaan oplossen. Dit betekent dat je dus verschillende stappen zal doorlopen: je analyseert de vraag van de klant, je bepaalt hoe je die het best kunt oplossen, en daarna ga je opnieuw over naar een analyse om te bepalen waar het precies foutgelopen is. Dit betekent ook dat je continue in contact staat met de klant zelf en dat jouw hoofddoel is de klant een positieve ervaring te bezorgen. Niks is leuker dan een probleem oplossen en zo een smile op het gezicht van de klant te toveren! 

Gevraagde skills

Maar wat moet je daar nu precies voor kunnen? Het spreekt voor zich dat je een enorme affiniteit voor technologie moet hebben, aangezien het om IT-support gaan. Je technische kennis die je tijdens je opleiding als ingenieur hebt verzameld, zal je dus dagelijks in de praktijk moeten omzetten. 

Naast deze hard skills zijn er ook een aantal soft skills belangrijk voor de job als Technical Support Engineer. Aangezien je het aanspreekpunt bent voor klanten die vragen hebben, moet je klantgericht kunnen werken én een echte ‘problem solver’zijn. Een gezonde portie assertiviteit en goede overtuigingsskills zijn van cruciaal belang om een goed contact met je klanten te onderhouden. Last but not least is een combinatie van zelfstandig te werk kunnen gaan en goed in teamverband kunnen werken ook belangrijk. Sommige problemen zal je namelijk alleen kunnen oplossen, maar voor andere problemen zal je soms de hulp moeten inschakelen van andere collega’s.  

Werken als Technical Support Engineer bij Telenet

Overtuigd van deze toffe job? Dan hebben we goed nieuws voor jou, want bij Telenet zijn ze namelijk op zoek naar Technical Support Engineers! Jij zal concreet bij de Technical Helpdesk van Telenet aan de slag gaan, waar je alle bovengenoemde vaardigheden dagelijks zal moeten gebruiken. Jouw ultieme ‘goal’? Dagelijks voor zoveel mogelijk ‘happy customers’ zorgen! Als jonge starter in deze functie word je bij Telenet bovendien niet aan je lot overgelaten: dankzij een opleidingstraject en on-the-job training word je ‘in no time’ een excellente Technical Support Engineer! Hier vind je alvast wat meer informatie.

Student.be wenst je alvast heel veel succes! 

 

Gerelateerde vacatures

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid