Wat houdt de functie van Content Marketeer in? | Student Life | Student.be

Wat houdt de functie van Content Marketeer in?

In de klas wordt er niet altijd een duidelijk beeld geschetst van de verschillende functies die je kan bekleden nadat je bent afgestudeerd. Daarom heeft Student.be deze handige functieomschrijvingen opgesteld, zodat jij precies weet wat er jou te wachten staat wanneer je voor het eerst de arbeidsmarkt betreedt. Deze keer gaan we wat dieper in op de job als Content Marketeer!

Takenpakket

Een Content Marketeer, ook wel bekend als Content Manager, is eigenlijk een mix van twee andere functies: redacteur en digitale marketing. De belangrijkste missie van een Content Marketeer is het bedenken, creëren en distribueren van digitale inhoud voor een merk, een product of zelfs voor een bepaalde persoon. 

Deze inhoud kan zeer gevarieerd zijn (informatief, formeel en zelfs speels) en gaat van het opstellen van teksten, artikelen of video's tot de implementatie van de "storytelling" van een merk. Met andere woorden, de functie neemt vaak een meer strategische wending. De Content Marketeer moet niet enkel content creëren die relevant is voor de doelgroep van een bedrijf, maar moet er ook voor zorgen dat de boodschap goed gecommuniceerd wordt en past bij het imago van het bedrijf (of storytelling). Een perfecte kennis van sociale netwerken en elk ander communicatiekanaal is daarom vereist!

Ten slotte zal elke Content Marketeer ook in staat moeten zijn om een beperkt budget te beheren en precieze aanwijzingen te geven over de prestaties en de kwaliteit van de verschillende gedeelde inhoud.

De plaats in de onderneming en de verantwoordelijkheden

Een Content Marketeer werkt meestal rechtstreeks onder de Communicatie of Marketing Manager. Hij zal echter wel in contact moeten staan met de andere afdelingen van het bedrijf en met externe dienstverleners.

De Marketeer staat centraal in de creatie en communicatie van het merkimago van het bedrijf en draagt dus veel verantwoordelijkheid! Hij is ook verantwoordelijk voor analyses met betrekking tot de concurrentie, de markt en het consumentengedrag. Op basis van zijn analyses moet de Content Marketeer de inhoud en vorm van de content bepalen die aan de doelgroep wordt getoond. Er moet echter wel een onderscheid worden gemaakt tussen een B2B- en B2C-publiek, omdat de inhoud en de boodschap verschillend zullen zijn. In B2B-communicatie zal de inhoud wat professioneler zijn terwijl de content bij B2C-communicatie veel creatiever mag zijn!

Studies en opleidingen

Om te kunnen werken als Content Marketeer moet je beschikken over een bachelor- of masterdiploma in de journalistiek, communicatie of marketing en bij voorkeur met een optie in digital marketing of e-commerce. Elke afgestudeerde met een bedrijfsprofiel zal uiteraard ook toegang hebben tot deze functie.

Recruiters geven echter de voorkeur aan profielen die hun creatieve geest al eens hebben kunnen bewijzen: ervaring heeft hier dus de bovenhand!

De nodige vaardigheden

Voor de functie van Content Marketeer zijn de volgende drie vaardigheden van groot belang:

1. Analytisch én creatieve vermogen
Het bijzondere aan deze functie is dat de persoon zowel over een creatieve als een meer analytische geest moet beschikken. Naast innovatieve ideeën in termen van inhoud, moet de Content Marketeer immers ook in staat zijn om relevante conclusies te trekken uit zijn marketingstudies en instrumenten voor het meten consumentengedrag (zoals Google Analytics).

2. Talenknobbel
Bovendien moet de werknemer de door de werkgever gevraagde talen (in het algemeen zijn moedertaal en Engels) perfect beheersen.

3. Leergierigheid 
Een Content Marketeer is actief in een digitale omgeving en moet voortdurend op de hoogte blijven van de laatste trends op het web en sociale netwerken. Ze moeten nieuwsgierig zijn en openstaan voor nieuwe tools of nieuwe vormen van communicatie met de doelgroep.

4. Deadlines kunnen stellen én halen
Tot slot is het belangrijk goed georganiseerd te zijn om op vrij korte tijd overtuigende resultaten te kunnen boeken.

Het salarispakket

De functie als Content Marketeer kan aangeboden worden aan juniorprofielen en is daarmee toegankelijk voor Young Graduates. Het bruto salaris varieert in het begin tussen 2.200€ en 2.500€ per maand. Uiteindelijk kan een Content Marketeer met 5 jaar ervaring een maandelijks salaris van 3.200€ verwachten.

Het is in ieder geval een beroep met zeer mooie ontwikkelingskansen. De inhoud van de functie en het niveau van verantwoordelijkheid kunnen wel verschillen van het ene bedrijf tot het andere. Een goede Content Marketeer is iemand die gelooft in de aangeboden producten en diensten en die de kwaliteiten en waarden van het bedrijf echt wilt uitdragen. 
 

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid