Boost je energie met deze 5 eenvoudige en effectieve yogahoudingen - in samenwerking met Supradyn | Student Life | Student.be

Boost je energie met deze 5 eenvoudige en effectieve yogahoudingen - in samenwerking met Supradyn

Ding dong, de blok is hier! Het is 10 uur 's ochtends, je zit nog steeds in je pyjama, het huisvuil zwerft nog in de woonkamer, de vuilnisbakken staan vol, ... Kortom, je kot ziet eruit als een slagveld en je hebt geen energie om het gevreesde monster onder handen te nemen. Geen paniek! Student.be en Supradyn bieden je nuttige tips om deze zware periode te overleven.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

We kunnen het niet genoeg zeggen: tijdens de blok is het fundamenteel dat je je studie-uren optimaliseert. Dit kan je doen door zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen aan de hand van een gevarieerde voeding die rijk is aan energie; een regelmatig slaapritme; werken in een kader dat bevorderlijk is voor je concentratie; en tot slot, BEWEGING! 

Als je moe bent, kies dan voor 15 minuten sport in plaats 15 minuten op de bank.  Het lichaam heeft fysieke activiteit nodig om zichzelf te activeren, en nog meer tijdens perioden van intense intellectuele inspanning.  Maar maak je geen zorgen, niemand vraagt je om Rocky Balboa te worden, een paar minuten beweging per dag zijn al genoeg om je energie terug te winnen.  Tot slot is het sterk aangeraden om deze goede gewoontes aan te vullen met een vitaminekuur die je energie nog meer zal stimuleren.  Het Supradyn Energy* complex, bestaande uit 13 vitaminen, 9 mineralen en essentiële sporenelementen, is zeer compleet en ideaal voor perioden van intense intellectuele activiteit en stress.

Waarom geen yoga?  

Joggen, zwemmen, fitness, ... je hebt alles al geprobeerd, maar toch nog niks gevonden dat je prikkelt? Waarom geen yoga? Deze discipline is uitstekend voor lichaam en geest en stelt je in staat om je energie te verhogen door middel van eenvoudige fysieke houdingen. Omdat yoga ook een vorm van meditatie is, is het ook bevorderend voor de concentratie; ideaal voor tijdens de blok dus !

5 eenvoudige en effectieve houdingen om je energie te verhogen

Onder de wijze leiding van Astrid Cuylits, yogadocent in de Yoga Room in Brussel, hebben we de 5 meest effectieve yogahoudingen voor je energie op een rij gezet. Zorg ervoor dat je bij het beoefenen van yoga altijd een lege maag hebt, omdat de spijsvertering veel energie absorbeert.

Voor elke houding is het belangrijk om langzaam en diep adem te nemen. De juiste methode verloopt als volgt: (1) Adem in door je neus totdat je voelt dat je longen gevuld zijn met lucht. (2) Tuit je lippen alsof je wilt blazen of fluiten. (3) Houd de lippen getuit en adem zo langzaam mogelijk uit door je neus. Elke houding moet tussen de 5 en 10 ademhalingscycli tellen (in- en uitademing) opdat de sessie gunstig zou zijn.

 

De Neerwaartse hond: stimulerend


Deze yogahouding begint op handen en voeten. Leg je handen plat op de grond, parallel aan je schouders. De voeten worden in lijn met de handen en met de breedte van het bekken gezet. Ga op je tenen staan, duw je bekken langzaam omhoog en strek je armen en benen uit. Zet met je handen kleine stappen naar voren om de wervelkolom geleidelijk uit te strekken. De voeten moeten plat op de grond naar beneden komen. Hou je hoofd naar beneden gericht. Adem regelmatig en diep in om je hele lichaam te revitaliseren.

 

De Driehoekshouding: verfrissend

Begin door je rechterbeen naar voren te buigen. Hou je linkerhand op de grond, direct onder je linkerschouder, en til je rechterarm naar het plafond toe, waarbij je armen een lange rechte lijn vormen. Draai je hoofd naar boven om naar je rechterduim te kijken en leun je romp naar achteren, waarbij je je borst naar het plafond opent. Strek je wervelkolom bij elke inademing en open je borst een beetje meer bij elke uitademing. Als je nekpijn hebt, kijk dan recht vooruit of naar de grond. Adem ten minste drie keer diep in voordat je hetzelfde aan de andere kant herhaalt.

 

Boog houding : energie

Ga op je buik liggen. Buig je knieën en breng je hielen dichter bij je billen. Reik met je handen terug om de achterkant van je enkels vast te pakken. Begin met het voorhoofd op de grond. Adem in en trek je voeten naar boven en naar achteren zodat ze weg zijn van je billen. Duw je dijen zo hoog als je kan. Til vervolgens je hoofd en borst zo hoog mogelijk op. Hou je armen recht en trek je schouders naar achteren met behulp van de kracht van je benen. Trek tegelijkertijd je voeten naar achteren. Kantel je hoofd naar achteren en kijk omhoog. Je lichaamsgewicht mag enkel op je buik rusten. Blijf in dezelfde houding voor 5 tot 10 ademhalingen. Adem uit, laat je benen en borst zakken en ontspan je voeten. Deze houding helpt om rugpijn te verlichten.

 

De Brug : versterkend

Ga op je rug liggen met je armen naar achteren en je knieën gebogen. Spreid je voeten over de breedte van je heupen en hou je hielen in lijn met je billen. Duw zwaar op je voeten tijdens de inademing en til je heupen omhoog. De billen bewegen zich weg van de grond. Strek je armen uit naar je voeten en voeg je handpalmen achter je rug. Druk op de palm van je handen en hou je vingers gericht naar je hielen. Til je heupen hoger. Trek je kin in terwijl je je nek lang maakt. Duw de voorkant van je dijen naar boven en hou je knieën tegen elkaar. De houding van de brug beïnvloedt het zenuwstelsel en versterkt het hele lichaam.

 

De Schouderstand: balans

Ga op je rug liggen. Buig je knieën en til ze op. Gebruik vervolgens je buikspieren om je benen tot boven je hoofd te brengen, knieën nog steeds gebogen. Ondersteun je rug met je handen. Trek van daaruit je schouders naar binnen en breng je ellebogen bij elkaar. Strek je armen uit voor een goede basis. Houd je benen gestrekt in de lucht. Breng je ellebogen samen. Ontspan je gezicht. Als je nekspieren gespannen zijn kan je de druk verlichten door je benen te verlagen. Dit staat ook bekend als de Halve Schouderstand en is meer geschikt voor beginners. Om de positie te verlaten, breng je de benen terug boven het hoofd. Hou je handen op de grond en kom gecontroleerd naar beneden. Aan het einde van de sessie zal je je een stuk kalmer voelen!

 

Nog niet overtuigd om aan yoga te doen ? Naast de vele voordelen die al genoemd zijn, is yoga ook een goedkope sport, die zowel alleen als in een groep beoefend kan worden, en even gemakkelijk buiten als binnen. Dankzij Student.be en Supradyn Energy* heb je nu alle troeven om een aangename en succesvolle blok te beginnen. Allen naar je yoga mat! Probeer naast Yoga ook eens Supradyn Energy tijdens de blok, een complete formule met  13 vitamines, 9 essentiële mineralen en oligo-elementen*!


* Voedingssupplement. Te gebruiken als onderdeel van een gevarieerde voeding en een gezonde levensstijl.

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid