Wat moet je eten voor een succesvolle blokperiode?

hulp voor de examens

 

De examens zijn weer om de hoek en je vraagt je waarschijnlijk af hoe je deze cruciale periode gaat overleven. Een essentieel element? Je geheugen. Student.be is hier om je een kleine boost te geven voor een succesvolle blok. Hieronder vind je de top 3 zaken die je geheugen zullen versterken:

 

1. Plantaardige bronnen

Het is wetenschappelijk aangetoond dat het extract van de bladeren van de Ginko Biloba boom een significant effect heeft op de cognitieve functies, concentratiekracht en het geheugen. Deze Japanse boom, ook wel "de boom van het geheugen" genoemd, heeft niet zomaar zijn naam gekregen! Maak je geen zorgen, we zullen je niet vragen om takken te eten! In de plaats daarvan raden wij de Cogniton Focus-capsules aan. In combinatie met andere componenten (vitamine D, selenium en fosfatidylserine) bevordert deze zeer effectieve formule het geheugen en verhoogt het je intellectuele prestaties. Ginko Biloba verbeterd de bloedcirculatie, de opname van voedingsstoffen en zuurstof voor het geheugen.

De absorptie en activiteit van het Ginkgo Biloba extract in deze capsules wordt optimaal gemaakt dankzij een revolutionaire techniek gebaseerd op het gebruik van Fytosomen. Deze zijn vergelijkbaar met zeepbellen die stukjes Ginkgo Biloba oppikken en deze gemakkelijk door onze bloed-hersenbarrière (barrière tussen het bloed en het centrale zenuwstelsel) leiden. Dit zorgt ervoor dat ons lichaam de stoffen beter absorbeert.

Deze capsules moeten eenmaal per dag worden ingenomen; een doos van 60 capsules is dus voldoende om de blok en de examenperiode door te komen. De Cogniton Focus-capsules zijn te vinden in apotheken en online voor ongeveer 30€. Een kleine prijs voor een succesvolle blokperiode!

 

2. Voedingsmiddelen

De zogenaamde “vette vis”  

Sardines, tonijn, zeeduivel, zalm en tarbot worden ook wel "vette" vissen genoemd. Ze bevatten 5 tot 12% lipiden, wat veel meer is dan de zogenaamde "magere" vis. Maar geen paniek, het zijn goede vetten! Ze zijn een bron van omega 3-vetten, die zorgen voor een goede werking van de neuronen. Bovendien zijn deze vissen rijk aan zink, ijzer en jodium; de voordelen zijn enorm. Voor een verhoogde concentratie, is het raadzaam om deze "vette" vissen tweemaal per week te consumeren.

Volkoren granen, brood, rijst en zaden

Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan koolhydraten, mineralen en vezels en maken deel uit van de zetmeelrijke familie. Dit zijn essentiële voedingsstoffen die je lichaam en hersenen de energie geven die ze nodig hebben! Wist je dat je hersenen 60% van de koolhydraten in je lichaam consumeren? Zo onmisbaar zijn deze voedingsmiddelen dus! Zorg dat er bij elke maaltijd wat zetmeel aanwezig is, dit houdt je de hele dag lang alert en oplettend!

Groene groenten

Broccoli en spinazie zijn een goudmijn van voordelen! Deze groene groenten zitten vol van vitamine C, ijzer, calcium en magnesium, allemaal elementen die de cognitieve achteruitgang vertragen. Ze circuleren effectief zuurstof naar de hersenen en verhogen zo je concentratie- en geheugenvermogen.

Rode vruchten

Aardbeien, bramen, aalbessen en bosbessen zijn rijk aan antioxidanten. Hun missie? Vechten tegen de vrije radicalen die uw cellen aanvallen en zorgen voor een afname van je cognitieve- en geheugenvermogen. Aarzel niet om deze vruchten toe te voegen aan je ontbijt, je snack tijdens je lunchpauze of je dessert na het diner!

Eieren

Eieren spelen een essentiële rol in de productie van acetylcholine, een neurotransmitter die geassocieerd wordt met het geheugen. Een tekort aan deze stof bevordert het begin van de ziekte van Alzheimer en zelfs dementie! Daarom raden wij aan om 1 tot 2 keer per week wat eieren te consumeren, in al zijn vormen: zachtgekookte eieren, gebakken eieren, omelet, gepocheerde eieren, roerei, Florentijnse eieren,... kortom, de keuze is aan u! 

Walnoten, amandelen of hazelnoten

Naast een bron van omega 3, zitten deze noten ook vol van vitamine E en antioxidanten. Ideaal om op te knabbelen tijdens je pauzes!

3. Water

Je hersenen bestaan 75% uit water! Het is dus essentieel om je lichaam regelmatig te hydrateren. En wacht niet tot je dorst hebt! Vermijd zaken zoals koffie, frisdranken en alcohol, die uw spijsvertering verstoren en slaapproblemen veroorzaken. We weten allemaal hoe belangrijk een goede nachtrust is tijdens de blok!

Dit waren dus alle voedingsmiddelen die je geheugen een boost zullen geven! Onthoud wel: dit is een kwestie van evenwicht. Begin nu niet massaal broccoli te eten! De truc is om een gevarieerd dieet samen te stellen zonder overdaad.

 

hulp voor de examens

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid