Stress en Coronavirus: hoe kan je jouw angst verminderen? | Student Life | Student.be

Stress en Coronavirus: hoe kan je jouw angst verminderen?

Omgaan met stress tijdens coronatijden

De  COVID-19-pandemie die we vandaag de dag meemaken is een ongewone situatie die een onvermijdelijke impact heeft op ons leven. Het kan ons fysiek beïnvloeden, maar vooral ook psychologisch. Voor studenten, net als voor de rest van de bevolking, loopt iedereen het risico om in deze context stress, angst en depressie te ervaren.

Om de depressieve gevoelens door de isolatie tegen te gaan en de angst die je kan ervaren om zelf besmet te geraken te beperken, geven we je hieronder graag enkele tips om 'zen' te blijven en de moed niet te verliezen! 

Start met meditatie

Wanneer je je angstig of depressief voelt, kan het goed zijn dat je moeite hebt om je te concentreren en dat je niet goed slaapt. In dergelijke situaties is het een goed idee om je eventjes helemaal op jezelf te richten, een pauze in te lassen en een paar minuten te ontsnappen van die negatieve gevoelens. Natuurlijk kun je dit doen door op de fiets te springen, te gaan hardlopen of thuis wat te bewegen. Maar als je niet sportief bent of geen zin hebt om te sporten, dan is er een snellere en eenvoudigere oplossing: meditatie. Meditatie is binnen ieders bereik! Je kan hiervoor een applicatie downloaden, wat ontspannende muziek opzetten of gewoon op een rustige plek gaan zitten. Het belangrijkste is om in een comfortabele houding te gaan liggen en je te concentreren op je ademhaling. Je kan dan een zogenaamde lichaamsscan te doen, zodat je hele lichaam in rusttoestand komt. Beeld je bijvoorbeeld even in dat je op een paradijselijk eiland zit! 

Eventjes weg met al die schermen

Door de isolatiemaatregelen brengen we de meeste tijd door achter onze schermen: smartphone, computer, televisie, ... We raden je toch aan om elke dag een paar uurtjes volledig los te koppelen van al deze apparaten : even geen meldingen meer op je gsm, geen "shock"-beelden meer op tv, geen hoofdpijn meer door te lang achter je computerscherm te zitten... We beseffen het niet goed, maar al deze schermen zijn een voortdurende bron van stress! Neem dus even de tijd om een boek te lezen, een nieuw kookrecept uit te proberen, naar muziek te luisteren, te tekenen, op te ruimen, met je ouders of collega's te praten, ... Kortom, maak opnieuw verbinding met de werkelijkheid!

Zorg voor jezelf

Aan je huis gebonden zijn, betekent niet dat je moet stoppen met voor jezelf te zorgen! Als je je zorgen maakt over de gezondheidscrisis die we doormaken, is het belangrijk om een goed ritme en een gezonde levensstijl aan te houden. Maak een schema voor jezelf, plan een concrete activiteit om elke dag te doen (een cursus op orde brengen, je kamer schoonmaken, een wandeling maken, etc.). Zo heb je de indruk dat je je dagen niet doorbrengt met 'niets doen'. Denk zeker ook aan gezonde voeding, vooral omdat je nu zeker de tijd heeft om een goede maaltijd te bereiden! 

 

 

Hou contact met je vrienden en familie 

Als je depressief of angstig bent, moet je erover kunnen praten! Dus aarzel niet om je vrienden even op te bellen of samen even te skypen.. Het is geen schande om je in deze tijden verward te voelen. Dus breng wat virtuele tijd door met je ouders, je familie en je vrienden. Het gevoel goed omringd te zijn is essentieel in deze moeilijke tijden!

Aarzel zeker niet om onze blog te raadplegen voor meer informatie en advies rond de COVID-19-pandemie 

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid