Wat houdt een job als Chief Happiness Officer in? | Student Life | Student.be

Wat houdt een job als Chief Happiness Officer in?

Een betekenisvolle job

Sommigen beweren dat de functie van Chief Happiness Officer (CHO) een “bullshit position” is. Maar veel bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Google, bewijzen momenteel het tegendeel. De tevredenheid op kantoor is een belangrijk werkpunt geworden voor zowel werknemers als managers. Door het tevredenheidsniveau van een bedrijf te analyseren kan de betrokkenheid en loyaliteit van  werknemers verbeterd worden, om er zo voor te zorgen dat iedereen voldoening uit hun job kan halen.

De werklast van een manager heeft vaak een impact op de kwaliteit van interacties met hun teams. Bijgevolg voelen sommige werknemers zich niet op hun gemak om bepaalde problemen te bespreken met hun manager. Hiervoor hebben ze een CHO nodig.

Geen gewone HR Manager

Een CHO is niet gewoon iemand die in Human Resources werkt. Je zou kunnen stellen dat het een HR manager met speciale kwalificaties is. De CHO zorgt ervoor dat werknemers een positieve ervaring hebben bij alle HR-processen, van de rekrutering tot pensionering. Een belangrijk onderdeel hierbij zijn de “happy talks”. Dit zijn regelmatige, informele check-ins waarbij werknemers in vertrouwen hun welzijn en bezorgdheden binnen het bedrijf kunnen bespreken.

De CHO moet er ook op toezien dat bepaalde waarden gerespecteerd worden bij interacties met werknemers. Deze waarden kunnen variëren bij verschillende bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Elke werknemer behandelen als een menselijk persoon die ertoe doet
  • Werknemers een stem geven
  • Een aangename werkomgeving garanderen
  • Effectieve samenwerking stimuleren
  • Vrijheid aanbieden

Tevredenheid meten

Als CHO is het belangrijk om te weten hoe het staat met de tevredenheid en voldoening van alle werknemers. Het meten hiervan is echter niet eenvoudig. Om een idee te krijgen kan de CHO bijvoorbeeld dagelijkse e-mails invoeren waarbij gepolst wordt naar de stemming van de werknemers wanneer ze toekomen op het werk en wanneer ze weer vertrekken. Op deze manier kan er actief ingespeeld worden op de situatie en blijven de werknemers gelukkig. En gelukkige werknemers zijn natuurlijk betere werknemers!

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid