3 gouden tips voor een geslaagd mondeling examen | Student Life | Student.be

3 gouden tips voor een geslaagd mondeling examen

Lege aula

Een mondeling examen. Pure hel voor de ene, een zegen voor de andere. Of je het nu leuk vindt of niet, je moet hoe dan ook het examen afleggen. Wij geven je alvast 3 tips die het verschil kunnen maken tijdens een mondeling examen. ​

1. Noteer kort en bondig tijdens je voorbereiding

Meestal krijg je wat voorbereidingstijd alvorens je naar de prof moet gaan om het mondelinge examen af te leggen. Aangezien je vaak maar een kwartiertje of halfuurtje tijd krijgt om je vragen voor te bereiden, schrijf je best niet de volledige cursus op tijdens je voorbereiding. Daarmee verlies je veel tijd en bovendien zal je tijdens je examen toch geen tijd hebben om jouw uitvoerige notities volledig door te nemen.

We raden je aan om kernwoorden te noteren en je antwoorden goed te structureren. Je kan ook de verschillende elementen nummeren die je bij één vraag wil vermelden. Wat ook altijd van pas kan komen tijdens het examen (als je nog wat tijd over hebt), is de (grote) structuur van je cursus. Zo weet je snel bij welke hoofdstukken de vragen precies horen, ook wanneer de professor nog extra vragen stelt. Een extra bonuspunt daarbij: het toont goede motivatie naar je professor toe als je de structuur van je cursus grondig kent. 

2. Straal zelfvertrouwen uit

Een student die de cursus goed kent, heeft reden genoeg om zelfzeker te zijn. Probeer je zenuwen onder controle te houden en ook effectief zelfvertrouwen uit te stralen wanneer je voor de prof zit. Of in het andere geval: ook al heb je geen idee waarover de prof het heeft, probeer over te komen alsof je toch een beetje mee bent. Een student die spreekt alsof hij er alles over weet (maar eigenlijk vooral aan het zeveren is), kan soms toch beter scoren dan iemand die heel zenuwachtig en stil is en helemaal niks vertelt. Bij een zelfverzekerde student is de professor vaak geneigd om minder door te vragen. Indien je antwoordt alsof je niet zeker bent van je stuk, zal de professor namelijk vaker verdere vragen stellen om zeker te zijn of je je leerstof wel kent.

3. Weet je meer? Zeg meer!

Stelt de professor een ruime vraag, vertel dan zo veel als je kan. Ruime open vragen zijn namelijk een test om te zien hoeveel je over dat bepaalde onderwerp weet. De professor test meer of je in staat bent om een volledig verhaal te vertellen, dan of je losse topics en specifieke details kent. Probeer bij zulke algemene vragen ook linken te leggen tussen de verschillende hoofdstukken uit de cursus.  Als je niet zeker bent, maar jij ziet toch een link tussen twee zaken, probeer je idee dan duidelijk toe te lichten motiveer waarom.

Fris gewassen? Al het nodige materiaal mee? De moeilijke stukken herhaald? Dan ben je er klaar voor! Student.be wenst je veel succes met al je examens! 

 
 
Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid