Wat houdt een job als copywriter in? | Student Life | Student.be

Wat houdt een job als copywriter in?

copywriter job

Ben je taalvaardig aangelegd en heb je een commerciële flair? Kan je voor elke situatie een gepaste tekst schrijven om je doelpubliek te overtuigen? Dan is copywriting misschien wel iets voor jou!

Belangrijkste taken van een copywriter

Een copywriter is een tekstschrijver die voornamelijk wervende teksten schrijft. In tegenstelling tot andere tekstschrijvers zijn zij niet per se bezig met grammatica of spelling, maar draait het vooral om het overtuigen van het doelpubliek. Copywriters proberen een product of dienst te verkopen aan de hand van hun teksten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen short copy en long copy. Short copy zijn vooral korte reclameboodschappen, slogans en advertenties. Terwijl long copy eerder nieuwsbrieven, social media berichten, webteksten en blogs zijn. 

Het belang van het schrijven van digitale content neemt alleen maar toe. Vandaar dat de opdracht van copywriters de laatste tijd sterk veranderd is. De juiste woorden gebruiken is meer dan ooit noodzakelijk: het tekstschrijven draait dikwijls rond de vindbaarheid op zoekmachines en het aantal clicks/views. Copywritier is vandaag de dag vaak een synoniem voor SEO-specialist (lees: specialist in het optimaliseren van de resultaten van zoekmachines).

De missie van een copywriter

Het doel van een copywriter is om mensen te kunnen overtuigen aan de hand van hun pennenvrucht. De tekst die ze schrijven is zodanig opgesteld dat de kans dat de lezers zullen afhaken zo klein mogelijk is. Ze proberen zich daarom in te leven in de positie van de lezer. De copywriter zal rekening houden met leeftijd, geslacht, opleiding, …

De vereiste skills van een copywriter

Om copywriter te worden is er niet per se een taalkundige achtergrond vereist. Het is meestal de combinatie van een stevige dosis taalgevoel en overtuigingsskills wat ervoor zorgt dat er aanstekelijke en leesbare teksten kunnen geschreven worden. Copywriters moeten de lezer kunnen boeien. Ze moeten zich kunnen inleven in de leefwereld van het doelpubliek door de juiste tone of voice te gebruiken. Bovendien moet er ook rekening gehouden worden met de eisen en de huisstijl van het bedrijf of de organisatie voor wie de tekst geschreven wordt.  

Waar werken copywriters

Copywriters worden vaak tewerkgesteld in reclame- of communicatiebureaus. Ze kunnen ook als zelfstandige werken, bedrijven of organisaties huren hen dan in. De meeste bedrijven beschikken echter over een eigen copywriter (of meerdere), zij maken dan deel uit van de marketing/communicatieafdeling.

Door verder te gaan op de website, aanvaardt u onze algemene gebruiksvoorwaarden en privacy policy Algemene voorwaarden en onze Privacybeleid